«ابتکار» انتخابات اتاق اصناف و جریان‌سازی‌های آن را بررسی می کند سیاست بازی در انتخابات حجره‌داران

سمیرا ابراهیمی
سمن‌های اقتصادی بزرگ کشور نظیر اتاق های بازرگانی و اصناف در سال‌های اخیر، اثر گذاری زیادی در بخش سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و اجرای بندهای سیاست‌های اقتصادی در سطح کشور داشته‌اند. به عنوان مثال از انشاء اثر آنها می‌توان به حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و اصناف در شورای پول و اعتبار، برگزاری شوراهای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، تداخل نظر اعضای پارلمان‌های بخش خصوصی در تصمیمات و بخشنامه‌های دولتی وزارتخانه‌های مرتبط به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت و امثالهم نام برد.
از بطن این سمن‌های بزرگ اقتصادی کشور، گاهی وزیر و معاون وزیر هم بیرون آمده‌اند که پیشرفت جایگاه آنها، به دلیل محبوبیت عملکردی آنها در زمان حضورشان در اتاق بوده ‌است. به عنوان مثال می‌توانیم به سبقه مسعود کرباسیان، وزیر فعلی اقتصاد و امور دارایی اشاره کنیم که در دوره قبلی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، زمانی که خود در جایگاه رئیس گمرک بود، توامان عضو دولتی اتاق بازرگانی نیز بود و سپس در انتخابات نایب رئیسی اتاق ایران توانست اکثریت آرا بخش خصوصی را کسب کند. اکنون نیز که به عنوان وزیر اقتصاد مشغول به کار است، هنوز در جلسات اتاق بازرگانی شرکت می‌کند.
10 روز انتهایی اردیبهشت ماه جاری، زمان برگزاری انتخابات 430 اتاق اصناف سراسر کشور بود که تا کنون تعداد محدودی از آن‌ها برگزار شده و در روز سی و یکم اردیبهشت نیز با برگزاری اکثریت باقیمانده، انتخابات اتاق‌های اصناف کشوری به پایان می‌رسد. پس از آن با انتخاب هیات نمایندگان این اتاق‌‌ها، انتخابات اتاق اصناف ایران برای تعیین رئیس، هیات رئیسه و خزانه دار آغاز می شود.


در این روند انتخاباتی، مانند هر انتخابات دیگری که برگزار می شود، جریاناتی روبه‌روی یکدیگر قرار می گیرند که تا به ثمر رسیدن و پایان انتخابات، به شیوه های مختلف فعالیت های انتخاباتی خود را با روش های تبلیغات، حضور در رسانه و در مواردی متاسفانه با در دست گرفتن رسانه ها، تخریب، اقناع و ... پیش می‌برند.
یک مقام آگاه از اتاق اصناف ایران در خصوص جریانات فعلی اتاق اصناف ایران می گوید: هم اکنون جریانات انتخاباتی در این اتاق، جریاناتی کاملا سیاسی هستند. گروهی صراحتا خود را جریان اصلاح طلب معرفی می کنند و گروهی خود را منتسب به اصولگرایان می دانند. در این حوزه تخریب های غیر معمول و نادرست نظیر شایعه پراکنی، صحبت از اختلاس‌های هزار میلیاردی و تهمت و افتراهای اخلاقی و خانوادگی نیز پیش آمده ‌است. دلیل این فعالیت انتخاباتی نادرست نیز آن است که هم اکنون هیات رئیسه اتاق اصناف از لحاظ قدرت اقتصادی، به دلیل حضور در شوراهای اقتصادی مختلف نسبت به قبل افزایش یافته ‌است.
جدال مدیران جوان با سالخوردگان ناکارآمد
خسرو فروغان‌گران سایه، عضو فعلی اتاق اصناف ایران در گفت‌و‌گو با «ابتکار» درخصوص وضعیت فعلی اتاق اصناف گفت: اصناف از لحاظ کمی، تعداد افراد بسیار زیادی از جامعه را با خود درگیر کرده‌اند. این موضوع، باعث شده ‌است که فعالان صنفی کشور که اکنون در 3 میلیون واحد صنفی مشغول به فعالیت هستند، با در نظر گرفتن متوسط 3 نفر مشغول در هر واحد، جامعه حداقل 9 میلیون نفری را تشکیل دهند که بزرگترین گروه اقتصادی فعلی در جامعه است.
او افزود: این گروه بزرگ اقتصادی، انباشت کالا و سرمایه دارند و در حقیقت با مدیریت درست می‌توانند فعالیت واردکنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را تنظیم کنند. از سوی دیگر به دلیل حضور جمعیت زیاد فعال در این حوزه، اثر‌گذاری سیاسی و اجتماعی بالایی هم دارند. به همین دلیل در سال‌های اخیر، دستگاه‌های مختلف نظارتی در بخش اصناف نظارت خود را افزایش داده‌اند. این موضوع سبب شده‌است که دولت نیز به جایگاه اصناف نگاه ویژه‌ای داشته باشد.
فروغان در ادامه به کارکرد مدیریتی نادرست فعلی در اصناف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عمده مدیران اصناف، افراد سالخورده با رویکردهای سنتی هستند که حاضر به واگذاری جای خود به مدیران جوان‌تر نیستند. این کار باعث می‌شود که کسب و کارهای نوین به درستی شکل نگیرند و یا در صورت شکل گرفتن، به درستی مدیریت نشوند. همچنین به دلیل پافشاری آن‌ها به حضور در جایگاه‌های مدیریتی و تلاش مدیران جوان برای دستیابی به این جایگاه‌ها، مشکلات و مجادلات زیادی پیش آمده‌است. البته مدیران سنتی و سالخورده فعلی، عمدتا ارتباطات قدیمی با دستگاه‌های دولتی دارند که باعث می‌شود حمایت جذب کنند و در جای خود بمانند.
این عضو اتاق اصناف اشاره کرد: استمرار این روند باعث شده است که اکنون اصناف در جایگاه ضعف قرار بگیرند. یک روز شهرداری‌ها بیایند و بخشی از سهم بازار اصناف را بگیرند و روز دیگر به بهانه گردشگری، بخش دیگری از بازار گرفته شود. بنابراین اگر مدیریت جامع اصناف از جایگاه ضعف خارج شود، می‌توان به آینده آن امیدوار بود. البته گاهی نیز مدیران توانمند به این جرگه ورود پیدا کرده‌اند اما به دلیل این که کلیت سیستم نگاه غنی کردن اقتصادی و افزایش بهره‌وری ندارد، نتوانستند کارهای مفیدشان را پیش ببرند.
ورود سیاسیون به انتخابات از دولتی‌ها نشات می‌گیرد
فروغان در خصوص ورود جریانات سیاسی به انتخابات اتاق اصناف گفت: از زمانی که قانون نظام صنفی تدوین شد، همواره گفته می‌شد که اصناف باید تنها فعالیت اقتصادی داشته‌باشند و نگاه سیاسی نداشته ‌باشند. اما با رشد این بخش از بدنه اقتصادی کشور و تاثیر‌گذاری آن‌ها در انقلاب‌ها و حماسه‌های ملی، باعث شد که مسئولان دولتی با نگاه ویژه به این انتخابات ورود کنند و با دخیل کردن جریانات سیاسی، از مواهب اصناف بهره‌مند شوند.
سایر اخبار این روزنامه
کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق: فهرست مقتدی صدر پیروز نهایی انتخابات پارلمانی شد «ابتکار» از دلایل تضادها و درگیری‌ها درتغییرات تقسیمات کشوری گزارش می‌دهد جدایی اجتماعی در جغرافیای سیاسی رئیس جمهوری در دیدار جمعی از زنان، جوانان و دانشجویان: هنوز عده‌ای 29 اردیبهشت 96 را باور نکرده‌اند جهانبخش محبی نیا اصل را بر باد ندهیم مجلس به موضوع بررسی آلودگی آب تهران ورود می کند معمای آب پایتخت «ابتکار» انتخابات اتاق اصناف و جریان‌سازی‌های آن را بررسی می کند سیاست بازی در انتخابات حجره‌داران آب از سر اصولگرایان گذشته است؟ سردرگمی اصولگرایی در ایفای نقش سیاسی تئاتر «دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان» به کارگردانی فرهاد فزونی از چه می گوید؟ مراسم عروسی نوه ملکه بریتانیا و مگان مارکل بازیگر هالیوود برگزار شد ازدواج سلطنتی با بودجه 42 میلیون دلاری! انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا با احتمال پیروزی مجدد مادورو کلید خورد از بحران اقتصادی تا چالش مشروعیت دموکراسی صلح در خاورمیانه